Åh du sköna maj

Maj är här och i helgen kom även en aning värme. Idag har vi kunnat hänga ute på gården och jag har påbörjat ett evighetsprojekt med ogräsodling i våra pallkragar. De senaste åren har de verkligen fått förfalla, men i år ska jag göra ett försök att få lite ordning på dem igen. Säger jag nu. I augusti kommer de antagligen stå lika tomma på grödor och lika fulla med ogräs. 

Maj är överfylld med saker att göra. Hälften av alla vi känner fyller år i maj. Två fyller 40, Melker fyller sju år och det gör även fyra av hans klasskamrater och så kommer det en namngivning mitt bland alla födelsedagsbarn. Det är kalas, kalasplanering, presentplanering och så utvecklingssamtal på jobbet. Samtidigt som alla kollegor är sjuka och barnen är småsnuviga. Min hjärna är alldeles tom och full på samma gång, kaos. 

Jag var på hörselkontroll med jobbet för en vecka sedan och min hörsel var bättre än 2020. Det är ju toppen! Men fortfarande har jag ju kvar den klassiska förskoleskadan och den är nog där för att stanna. En svacka på 6000 db som är vanlig för förskolepersonal, men i övrigt hör jag toppen. 

Hedda har börjat prata och sjunga mer nu. Många ord, namn och fraser kommer nu. Ikväll låg hon och sjöng sin variant på Lilla snigel i närapå en timme. Så himla kul. Det underlättar verkligen när man kan förstå vad hon säger. 

Nu ska jag gå och se om jag kan höja min sadel så att cykelsitsen går att få fast igen. Petter bättrar på färg på köksluckorna. Skönt att få sådant där tråkigt som hängt över oss gjort. 


Visa fler inlägg