Livet utan vatten

Måndag:
Grannen plingar på och meddelar att det finns en vattenläcka någonstans under huset och undrar hur vi förhåller oss till att byta ut hela vattensystemet för hela radhuslängan. Jag som vabbar Hedda svarar att jag ska prata med Petter under kvällen. Vi pratar och konstaterar att det väl bara är att hänga på, men vi skjuter det på framtiden. 
 
Tisdag:
Ännu en vabbdag och så kommer det en bajsblöja. Jag går till kranen och ska fylla på varmvatten i en skål med vatten för att kunna avlägsna den snuskiga blöjan och upptäcker att det inte kommer något vatten. Kvickt ut till brevlådan och hittar en lapp från grannen angående det han just berättat samt att han kommer att stänga av vattnet. Petter ringer och berättar att grannen ringt och nu väntar en tid utan vatten. Vattnet ska dras om. Det gamla vattensystemet ska stängas och ett nytt ska grävas ner. 
 
Jag och Hedda slänger oss på cykeln och sticker till coop och köper två liter juice och sju stora flaskor vatten. De säljer ut bubbelvatten för en krona styck och jag tänker att det säkert går använda till något. 
 
På kvällen jobbar jag en stund medan Petter och Hedda går på vattenmöte med grannarna. Vi beställer hem mat via foodora för att slippe tänka på disk. Min kollega tipsar om vattenkiosk på ett närliggande bostadsområde. 
 
Vi bestämmer att vi kissar som vanligt, kastar papper i papperskorg och spolar med hink vid behov samt efter nummer två. 
 
Onsdag: 
Mensen anländer passande nog och jag tar från vårt vattenförråd för att koka menskopp. Jag gör en snabb beställning av våtservetter, menskoppservetter och handsprit på apoteket. Sedan tar jag några tomma flaskor med mig och åker till jobbet. Petter vabbar och fixar dunkar att fylla med vatten.
 
Jag mailar kommunen och frågar om vi tillfälligt kan få tillgång till skolans omklädningsrum för att kunna duscha och gå på toaletten, men får avslag.
 
Petter ringer och meddelar att vi ska få tillgång till vatten mellan 17-22 alla dagar. Hurra!
 
Efter jobbet cyklar jag hem och möts av beskedet att kommunen säger nej till att vi ska sätta på vattnet en stund varje dag. Dessutom är grannen som upptäckt vattenläckan orolig att läckan ska göra ett hål under huset vilket kan innebära att huset rasar ner i hålet. Inte bra. 
 
Torsdag:
Kommunen har ett möta angående vår situation, men vill inte ställa ut vatten till oss. Petter ringer och frågar om vi kan få tillgång till skolans omklädningsrum, men får även han avslag. Vi får veta att om vi lagar läckan så fort som möjligt kan de gräva redan under fredagen. Om de lagar läckan kan vi få tillbaka vatten och sedan byta till nya ledningar i lugn och ro. 
 
Jag får mitt paket till apoteket, men på grund av tekniskt fel går det inte att hämta ut. Jag återvänder senare och lyckas hämta det. 
 
Fredag:
Jag är ledig och packar bilen för att åka till barnens farmor och duscha/bada. Jag tar med smutstvätt och disk. På kvällen får vi tillgång till vatten en liten stund så vi passar på att spola i toaletter och diska undan lite. De hittar inte vattenläckan då den ligger under huset, men ska börja gräva för nytt vatten någon gång i framtiden. Då planerar de att gräva upp våra uppfarter och dra nya rör. 
 
Lördag:
Petter och Melker åker till badhuset för att leka och passa på att bli rena. 
 
Livet utan vatten alltså. Svärmor tvättar åt oss. Vi hämtar vatten där vi kan och när vi har tillfälle. Vi kokar vatten att diska med och använder sköljvattnet till att spola i toaletten. Vi tvättar oss med våtservetter och handsprit. Vi har fått erbjudande om att duscha hos grannar och hos Melkers kompisar och både jag och Petter kan duscha på jobbet. Vi klarar oss fint, men man får tänka annorlunda helt enkelt.Vi är i varje fall glada att det är vattnet och inte elen. 
Visa fler inlägg