Utveckling

Jag har lite ont om batteri på datorn och är ganska slut i skallen efter en kort natt, men känner att jag vill dokumentera denna dagen ändå. Den korta natten berodde dock inte på den lille mannen utan på mig själv. Först och främst kastade jag mig i säng för sent. Sedan kunde jag inte somna. Sedan vaknade Melker tidigt, men somnade om igen. Det gjorde inte hans mamma. 
 
Melker sov hela natten och vaknade först 5.30. Detta vet jag eftersom jag spelat in ljuden i hans rum inatt för att se säkert att han inte ligger och gråter medan vi sover så djupt att inte ens en jordbävning kan väcka oss. Detta har jag gjort förut, men mammahjärtat vill göra det ibland ändå. Han sover faktiskt på nätterna. Inte varje natt, men vi brukar tydligen vakna när han inte gör det. Det är guddomligt skönt. 
 
Idag har vi varit och shoppat en cykelsits och en hjälm till gossen så nu kan vi färdas snabbt utan bil. Äntligen. Vi åt lunch på Ica maxi och Melker gör sitt första tecken. Han kan teckna lampa! Min ambition var att lära honom tecken då de ofta är lättare att kommunicera med innan språket kommit igång än att gissa sig till vad han vill. Än så länge har han inte varit intresserad och jag har tappat glöden. Lampa och klocka är i princip de enda tecken vi använt och han har snappat upp ett. Nu måste jag ju teckna mer!
 
Så åkte vi hem och han fick fara till en lekpark och känna på sand för första gången. Vi trodde att han skulle bli less efter fem minuter, men han fick aldrig nog. Vi hann inte ens gunga. Vi har funderat på att ge honom en liten sandlåda i födelsedagspresent och nu känns det ju helt rätt. 
 
När vi kom hem ställde han sig upp för första gången. Visserligen mot diskmaskinsluckans låga höjd, men ändå! 
 
Det känns som att han förstår mycket nu. I morse frågade jag om han ville ha gröt och han kastade både napp och kanin och gav ifrån sig ett glädjetjut och började krypa i riktining mot bordet. Det har varit många sådana små incidenter idag som gör att jag misstänker att han hänger med. 
 
Han har sovit utan tjorv på dagen och varit på gott humör. 
 
Han har lekt tittut med mig på eget initiativ genom att stänga en dörr och öppna den igen. 
Det känns som att det sprutar utveckling ur honom just nu. Så himla kul! Jag har haft en helt genom trevlig dag som mamma idag för första gången. Jag är så glad att året sniglat sig fram till där vi är idag! 
 
Ikväll har jag pysslat och Petter är på fest. Nu blir det natt! 
Visa fler inlägg