Nu är det jul igen

Dan före dopparedan tillbringades med att reda ut allt som bör göras innan julafton. Jag hade skjutit på att dela ut julkort till Melkers kompisar in i det sista och när jag stressade runt med dem igår eftermiddag hade antagligen alla redan åkt till sina julfiranden, men bättre sent än aldrig sägs det.
 
Petter har varit hemma och varit sjuk i veckan, vilket innebär att han totalt glömt bort att köpa julklapp till sin far, en sådan där klurig person att köpa till. Han hade även glömt köpa present till sin systerson som fyller år på självaste julafton. Eftersom vi ska träffa dem alla på juldagen blev det en aning bråttom igår och eftersom han varit sjuk var det jag som sprang på stan. Efter stan sprang jag med återvinning och handlade julmaten. Fem timmar tog allt detta och därefter var jag rätt slutkörd. 
 
Kvällen avrundades med uppesittarkväll med Bingolotto och den trötta kvinnan i hushållet skrapade kontrollrutan innan spelet ens börjat och det visade sig att det var kontrullrutan på den enda vinstlotten som skrapades. 
 
Därefter följde en natt med ett evigt konstaterande att tomten troligtvis glömt bort äldsta barnets sängjulklapp fram till dess att jag strax efter sexsnåret gav upp och hämtade den då sonen upprepande gånger sagt att det inte låg någon i hans säng. Den låg där hela natten, men det gjorde ju inte barnet.
 
Idag firade vi jul hos min mamma. Melker firade genom att matstrejka hela dagen i vanlig ordning då han avskyr allt på julbordet utom köpta köttbullar och eftersom min mor gör egna så gick inget att äta. Hedda däremot åt mer än oss andra. Hedda ägnade dagen åt ett par virkade figurer och en låda med påsklämmor medan Melker ägnade tiden åt att fråga om vi snart skulle åka hem. På vägen hem fick jag beskåda ett norrsken för första gången på flera år och det blev en fin avslutning på julaftonen.
 
I morgon firar vi med Petters familj så då blir det en aning mer fartfyllt så dags att ladda batterierna.
 
 
Visa fler inlägg