Hemmastök och rensning

Vi har ett snuvig barn och ett barn vi försöker hålla snuvfritt så det har varit mycket hemmavid idag. Efter lunch hämtade grannen upp våra bebiskläder i storlek 50-56 för att skänkas till någon de kände och strax därefter kom en kollega till mig med kläder till barnen. Jag tog en titt på våra väldigt kladdiga fönster medan jag ammade Hedda och sekunden därefter knackar det på det kladdigaste fönstret och där satt jag i tanken om att eventuellt putsa fönstren med ena bröstet hängande fritt. Så. Jag tog emot gåvorna, tömde fönsterbrädan och skurade av fönsterbrädan, element och insidan av fönstren. Utsidan får vara som den är, det blev bättre än inget. Våra krukväxter är sorgliga, men det är mindre trångt på fönsterbrädan i varje fall. En vacker dag kanske mina krukväxter ser ok ut. Kanske. 

Rensningen av babykläder gjorde i varje fall att mitt sinne blev lättare och vi hade tömt i öppna spisen och fyllt den med ljus häromdan. Ikväll tände vi dem alla och trots att det var en salig blandning av ljus blev det ganska mysigt. Petter smet iväg och köpte ett litet sidobord som vi ställde fruktkorgen på och Hedda hade en lång konversation om ditten och datten med detta. Om det var bordet eller äpplena hon pratade med är oklart, men det var ivriga diskussioner.

 Vi som planerar veckorna så bra när det gäller mat stod helt utan något gott till lördagsmiddag och beställde hem käk från tacobar via foodora. Så smidigt. Och godare än havregrynsgröt. 

Nu är oktober snart ett minne blott och gråa november står för dörren. Det är så grått nu. Både ute, inne och i sinne. December med sina ljus känns så lockande och jag tutar gärna genom november rätt kvickt. 

Hedda sover lugnt nu. Hon har haft en period när hon haft så svårt att somna på kvällen. Perioder. Upp och ner och fram och tillbaka. Med Melker kändes en motgång som oändligt utmattade och definitivt. Med Hedda vet man att det går upp och ner. Det gör det en aning enklare. 


Visa fler inlägg